Friday, April 9, 2010

70 kali sehari

tertarik dgn artikel dlm srt khabar Metro 9 april yg lps ttg kematian..title nye 'Wajah direnung 70 kali sehari'. ade bbrpa ayat yang menarik dlm artikel ni and i would like to share it with all of you..moga2 dpt memberi keinsafan kpd kte semua..

Allah berfirman dlm surah Al-Anbiyak ayat 35 yg brmaksud "Setiap yg hidup akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu akan kembali"

Hadis Nabi S.A.W. yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a. bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda yg bermaksud "Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak ketawa. Maka berkata Izrail, 'Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa' "

Ajal tidak mengenali sesiapa sama ada mereka itu tua, muda,sihat,kaya atau miskin.

Rasulullah S.A.W. juga menjelaskan dalam hadisnya bahawa kesakitan ketika hampir mati itu seperti ditetak 100 kali dengan pedang tajam atau seperti dikoyak kulitnya dari daging ketika hidup2.

Kalau hendak diikutkan siapa yang hendak nyawanya dicabut dalam keadaan yang amat menyeksakan. Maka amat beruntunglah sesiapa yang matinya dalam keadaan khusnul khatimah (kebajikan). Salman Al-Farisi meriwayatkan hadis Nabi S.A.W. yang bermaksud : "Perhatikan 3 perkara kepada orang yang sudah hampir mati itu. Pertama: berpeluh pada pelipis pipinya; kedua:berlinang air matanya dan ketiga:lubang hidungnya kembang kempis"

" Manakala jika ia mengeruh seperti tercekik, air mukanya nampak gelap dan keruh dan mulutnya berbuih, menandakan azab Allah sedang menimpa dia" (hadis riwayat Abdullah, al-Hakim dan at-Tarmizi).

*Sekian*

~Al-Fatihah~

No comments:

Post a Comment